Privatni standardi

Privatni standard

Broj privatnih standarda i njihov uticaj na trgovinu neprestano rastu od početka 90-tih godina, takođe na njih utiču sile globalizacije, liberalizacije, strožiji zahtevi kupaca i potrošača, kao i napredak u informacionim tehnologijama.

Postoji širok spektar privatnih standarda, svaki sa svojim ciljevima, opsegom, prednostima i ograničenjima, što otežava tretiranje ovih standarda kao homogenu kategoriju. Ne može se utvrditi tačan broj privatnih standarda, jer su oni u expanziji. Za sada se zna da je najveća expanzija privatnih standarda u poljoprivredi.

Privatni standardi mogu biti od koristi proizvođačima, prvenstveno iz razloga što su strožiji iz oblasti na koje se odnose. Prednosti se ogledaju kroz:

  1. efikasnije upravljanje;
  2. smanjenje troškova;
  3. olakšani pristup domaćem tržištu i olakšano plasiranje proizvoda na inostrana tržišta;
  4. poboljšani kvalitet proizvoda;
  5. korporativni imidž;
  6. kao i direktan efekat dodavanja vrednosti proizvodu, dobijanje veće prodajne cene;

Kao što imaju prednosti, privatni standardi imaju i određene nedostatke, koji se ogledaju kroz:

  1. Sporiji razvojni proces samih standarda;
  2. Nedovoljnu transparentnost i naučnu dokazivost;
  3. Nedovoljnu prikladnost za proizvođače koji su van područja/oblasti delovanja gde je standard prvobitno razvijen;
  4. Velika finansijska ulaganja i složen proces implementacije standarda;
  5. Nedovoljan broj kompetentnih konsultanata koji će u potpunosti izraditi dokumentaciju koju standard zahteva;

Veliki trgovinski lanci  i proizvođači (Lidl, MCDonalds, CocaCola, ReweGroup i drugi) sprovode provere preko druge strane u cilju kontrole ispunjenosti privatnih standarda. Same provere su realne, stroge i jako stresne za proveravanu organizaciju. Rezultati ovih provera mogu dovesti do gubitka posla ili samog kupca, u slučaju kada se tokom provere nađe određen broj neusaglašenosti koji ne zadovoljavaju kriterijum provere.

To prestavlja jedan od problema za male proizvođače, je postoji velika mogućnost isključivanja sa tržišta zbog ne ispunjenja privatnih standarda, naročito kada  on postaje de fakto obavezan, jer ga zaheva većina velikih kupaca. Ovaj problem je posebno akutan za zemlje u razvoju zbog nedostatka infrastrukture i javnog finansiranje kako bi se pomoglo domaćim proizvođačima da usvoje privatne standarde.

Bez obzira na sve, ako želite napredak i ako Vaš kupac želi da imate implementirane i sertifikovane privatne standarde, morate krenuti u realizaciju ovog složenog projekta.

Privatni standardi


    Etiam magna arcu, ullamcorper ut pulvinar et, ornare sit amet ligula. Aliquam vitae bibendum lorem. Cras id dui lectus. Pellentesque nec felis tristique urna lacinia sollicitudin ac ac ex. Maecenas mattis faucibus condimentum. Curabitur imperdiet felis at est posuere bibendum. Sed quis nulla tellus.

    ADDRESS

    63739 street lorem ipsum City, Country

    PHONE

    +12 (0) 345 678 9

    EMAIL

    info@company.com